Maak kennis met de regisseur en acteurs van Wachten op Godot
Op 9 maart gaat ‘het beste toneelstuk aller tijden’ Wachten op Godot in première in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Je ziet dit meesterwerk op 20 april in De Maagd.
Het is geregisseerd door Erik Whien, dé Beckett-regisseur van deze tijd. Jaap Spijkers, Mark Rietman, Joris Smit en Bram Coopmans spelen in dit toneelstuk, dat eeuwig blijft intrigeren. Laten we eens nader kennis gaan maken met de regiseur, acteurs en de scenograaf. Als toetje sluiten we af met de HNTpodcast Talk Dirty To Me.
Erik Whien is sinds 2021 huisregisseur van Het Nationale Theater. Na zijn afstuderen in 2000 aan de Toneelacademie Maastricht werkte hij als regisseur bij meerdere gezelschappen, waaronder Toneelschuur Producties en Toneelgroep Oostpool. Vanaf 2016 is Whien onderdeel van het vaste makersensemble van Theater Rotterdam. Daar maakte hij o.a. de voorstellingen Verdriet is een ding met veren (selectie Nederlands Theater Festival 2022 en nominatie Louis d’Or voor Jacob Derwig) en Eindspel (selectie Nederlands Theater Festival 2020 en Louis d’Or nominatie voor René van ’t Hof). Bij Het Nationale Theater maakte hij de voorstellingen Krapps laatste band (2020), Hebriana (2021), Sea Wall (selectie Nederlands Theater Festival 2021), Every Brilliant Thing (2021/2022), Happy Days (2023) en Tijd zal ons leren (2023). Wachten op Godot is vooralsnog zijn laatste regie bij Het Nationale Theater.
Bram Coopmans is in 1999 afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht. Na zijn afstuderen begon Bram Coopmans met spelen bij Johan Simons en Paul Koek (ZT Hollandia). Naast grote rollen in teksttoneel, zoals Cyrano en Narziss&Goldmund, speelde hij bij mimegroepen Jetse Batelaan, Jakop Ahlbom, Carver en Boogaerdt/van der Schoot. Hij verscheen vanaf 2004 in zes delen van Eric de Vroedt's tiendelige theaterserie Mightysociety (2004-2012). Daarnaast werkte Bram veel met Erik Whien bij Theater Oostpool (o.a. Boiling Frog, Tjechov en Zomergasten). Verder speelde hij o.a. in de theatermarathon Borgen van het Noord Nederlands Toneel (2016). Sinds 2017 maakt Bram deel uit van het ensemble van Het Nationale Theater. Hier was hij voor het eerst te zien in Olie. In 2016 speelde Bram in The Nation, de theatermarathon over de Haagse Schilderswijk, geregisseerd door Eric de Vroedt. Daarna was hij te zien in Oresteia (2018), De Vrekkin (2018), De wereld volgens John (2019), Tom Pain (2020), Yerma (2021) en Leedvermaak trilogie (2022). Afgelopen seizoen was Bram te zien in De eeuw van mijn moeder en Coriolanus. Naast acteren, regisseert, schrijft en doceert Bram ook. Voor zijn rol in Mightysociety2 werd Bram genomineerd voor een Louis d’Or (beste dragende rol) en voor zijn rol in Mightysociety4 werd hij genomineerd voor een Arlecchino (beste bijdragende rol). Toe Vader Drink van Jetse Batelaan, waarin Bram de hoofdrol speelde, won de VSCD mimeprijs. Voor zijn vertolking van Tom Pain (2020), een monoloog in regie van Eric de Vroedt, werd Bram genomineerd voor de Louis d'Or.
Joris Smit is sinds 2013 verbonden aan Het Nationale Theater, voorheen Nationale Toneel. Hij is geboren in Utrecht en opgegroeid in Tolbert (Groningen). Tegenwoordig woont hij in Den Haag. Na de acteursopleiding op de Toneelacademie in Maastricht ging Joris terug naar Groningen om daar vier jaar te spelen onder leiding van Koos Terpstra bij het Noord Nederlands Toneel (NNT). Met deze ervaringen stortte hij zich vervolgens vier jaar lang op een freelance bestaan maar speelde ook nog eens per jaar bij het vernieuwde NNT van Ola Mafalaani, waar hij onder andere te zien was in Alice in Wonderland en Misdaad en Straf. Daarnaast speelde hij bij gezelschappen als Theater Artemis, De Warme Winkel, Toneelschuur Producties en Het Derde Bedrijf. Bij Het Derde Bedrijf werkte hij voor het eerst samen met Theu Boermans die hem in 2013 vroeg om naar het Nationale Toneel in Den Haag te komen. Onder de nieuwe vleugels van Het Nationale Theater speelde Joris de hoofdrol in de zomerproductie Ondine (2018) in regie van Jeroen De Man. Daarnaast was Joris de afgelopen jaren o.a. te zien in De Wereld volgens John (2019), Het Duel (2019), Hebriana (2021), De eeuw van mijn moeder (2021) en Oustfaust (2022). Afgelopen seizoen was Joris te zien in Laagland en Coriolanus.
Joris schitterde als Jan K. in De wereld volgens John en werd hiervoor genomineerd voor een Louis D'or. Voor zijn rol in De Revisor (2016) is Joris genomineerd voor een Louis d’Or voor beste mannelijke dragende rol. Ook is hij genomineerd voor een Gouden Kalf in de categorie ‘beste acteur’ voor zijn rol in de film Lotus (2011). Voor zijn rol in het toneelstuk Alice in Wonderland is Joris in 2010 genomineerd voor de Arlecchino (prijs voor de beste mannelijke bijdragende rol).
Jaap Spijkers maakt sinds 2009 onderdeel uit van Het Nationale Theater, voorheen Nationale Toneel. Hij studeerde in 1988 af aan de Toneelschool Arnhem. Jaap begon zijn toneelcarrière bij theatergezelschap De Trust onder leiding van Theu Boermans. Hij speelde in 2015 in de musical De Soldaat van Oranje als Van 't Sant, de adjudant van koningin Wilhelmina. Bij Het Nationale Theater speelde hij onder meer in Leedvermaak trilogie (2022), The Nether (2021), Krapps laatste band (2020), Ondine (2018), Midzomernachtdroom (2016-2017) en regisseerde hij De Laatste Getuigen in de Koninklijke Schouwburg. In 2020 speelde Jaap de rol van CEO van Shell in De Zaak Shell, een productie van Frascati Producties, De Nwe Tijd, Anouk Nuyens en Rebbekka de Wit. Voor zijn rol werd hij genomineerd voor de Arlecchino, de prijs voor meest indrukwekkende mannelijke bijdragende rol. Jaap speelde vele rollen in films en tv-series. Zo speelde hij de rol van minister-president Wim Kok in de televisieserie Het Jaar van Fortuyn (2022). Daarnaast was hij onder meer te zien in Oogappels (2019), Bankier van het verzet (2018), Hollands Hoop (2017), Voetbalmaffia (2017), De bende van Oss (2011) en De gelukkige huisvrouw (2010). Hij speelde boer Woldring in de internationaal geprezen film De Poolse Bruid (1998) en had grote rollen in de televisiefilms Taartman (2009), Wijster (2008), Cloaca (2003) en L'amant de Maman (1997). Jaap Spijkers won in 1993 de Prijs van de Kritiek voor zijn monoloog Koliek en werd genomineerd voor de Louis d’Or voor Mijn Hondenmond (1997). In 1994 won hij een Gouden Kalf voor zijn rol in 1000 Rozen en in 2003 een Gouden Kalf voor Cloaca (speciale juryprijs voor het gehele ensemble). Voor zijn rollen in De Poolse Bruid (1998), Ober (2006) en De bende van Oss (2011) werd hij eveneens genomineerd voor een Gouden Kalf. Hij ontving voor zijn rol in Taartman (2009), tijdens de eerste editie van het Odessa International Film Festival de prijs voor de beste acteur.
Mark Rietman maakt sinds seizoen 2011-2012 onderdeel uit van het ensemble van Het Nationale Theater, voorheen het Nationale Toneel. Hij is op 28 november 1960 geboren en in Amsterdam, en is tegenwoordig woonachtig in Den Haag. Sinds zijn afstuderen in 1986 aan de Toneelschool Amsterdam heeft Mark Rietman onder meer bij Toneelgroep Amsterdam, het RO Theater, het Zuidelijk Toneel, de Theatercompagnie en Het Toneel Speelt gespeeld. Hij werkte bovendien als regisseur bij het RO Theater, Het Toneel Speelt, Joop van de Ende Theaterproducties en De Paardenkathedraal. Rietman werkte voor het eerst samen met regisseur Eric de Vroedt in de voorstelling RACE (2016). In seizoen 2017/2018 was hij ook te zien in The Nation en De hereniging van de twee Korea’s, beide in regie van Eric de Vroedt, in Ondine, de zomerproductie van Jeroen de Man en in We zijn hier voor Robbie (2018), evenals van Eric de Vroedt. In seizoen 2018/2019 schitterde hij als Salieri in Amadeus. Mark was daarna ook te zien in De eeuw van mijn moeder van Eric de Vroedt, Hebriana van Erik Whien en in OustFaust, de afscheidsvoorstelling van huisregisseur Theu Boermans. Mark Rietman ontving de Louis d’Or voor zijn rol in Raak me Aan bij Het Toneel Speelt. In 2016 is Mark genomineerd voor de Arlecchino voor zijn rol in De Revisor. Hij werd genomineerd voor de Louis d’Or voor zijn rollen in Strange Interlude (Het Nationale Toneel), Gekluisterd (Het Nationale Toneel), Het Wijde Land (de Theatercompagnie) en Ghetto (Het Toneel Speelt). Mark Rietman won in 1998, 1999 en in 2009 de Nederlandse Academy Award Beste Acteur voor zijn rollen in de televisieseries Oud Geld en Vuurzee.
Dennis Vanderbroeck is scenograaf en beeldend kunstenaar. Hij werkt met zijn studio, op internationale schaal, aan ruimtelijke projecten in verschillende disciplines en contexten. Een fysieke ontmoeting in een fysieke ontworpen ruimte vormt altijd de kern van zijn werk.
Na zijn bachelor Performance aan de Toneelacademie Maastricht heeft hij een master Fine Art aan het Central Saint Martins afgerond. Bij Bureau Betak heeft hij als Senior Designer modeshows ontworpen voor onder andere Dior, Calvin Klein, Raf Simons, Jacquemus en Helmut Lang. Na het secuur verzamelen van deze componenten is hij zijn eigen studio begonnen. Sinds de oprichting van Studio Dennis Vanderbroeck heeft hij toneelbeelden ontworpen voor onder andere Internationaal Theater Amsterdam en Het Nationale Theater, modeshows voor David Laport en Y/Project, live-show bedacht voor Yung Nnelg en Wende, tentoonstellingen vormgegeven in TENT Rotterdam en Modemuseum Hasselt.
De HNTpodcast Talk Dirty To Me
Bij het iconische toneelstuk Wachten op Godot van Samuel Beckett is seks misschien wel het laatste waar je aan denkt. Maar is dat niet vreemd, als het een stuk is dat over het leven gaat? Aflevering 2 van Talk Dirty To Me onderzoekt hoe seksloos Godot eigenlijk is en hoe seksualiteit verandert als je ouder wordt. Met acteur Jaap Spijkers en Beckxpert Sem Anne van Dijk.
De foto's op deze pagina zijn van de repetities.