Wachten op Godot

Het Nationale Theater
Erik Whien regisseert opnieuw de theaterklassieker van Samuel Beckett
za 20 apr 20:00 - 22:30
Grote Zaal
za 20 apr ’24
20:00 - 22:30
Geweest

Met Wachten op Godot komt ‘het beste toneelstuk aller tijden’ terug in de theaters. Geregisseerd door Erik Whien, dé Beckett-regisseur van deze tijd. Jaap Spijkers, Mark Rietman, Joris Smit en Bram Coopmans spelen in dit meesterwerk, dat eeuwig blijft intrigeren.

Twee mannen, Vladimir en Estragon, zitten op een landweg bij een boom. Ze wachten op een zekere Godot en doden hun tijd met grote vragen en kleine bezigheden. Ene Pozzo komt langs, die een andere man, Lucky, aan een touw meesleept. Als zij na een wonderlijk gesprek weer vertrekken, valt er niets anders te doen dan verder te wachten. Ondertussen verstrijkt de tijd. Het wordt nacht, een nieuwe dag breekt aan. In onwetendheid blijven Vladimir en Estragon wachten, “want als hij komt, dan zijn we gered”.

In 2009 regisseerde Erik Whien Wachten op Godot, toen ‘zijn eerste Beckett’. De voorstelling werd lovend ontvangen. Na successen met Eindspel, Krapps laatste band en Happy Days zet hij na vijftien jaar opnieuw zijn tanden in dit poëtische, absurde en grappige toneelstuk.

Bij deze voorstelling is ook een inleiding bij te boeken a €3,25 per persoon (inclusief koffie of thee):

Crash course Beckett 
Over de toneelteksten van Beckett wordt vaak heilig gedaan. Ons voorprogramma biedt je handvatten om je tot zijn werk te verhouden. De filosofische stroming en de historische context komen aan bod, zijn strikte regieaanwijzingen en welke vrijheden die opleveren. En wat is het verschil tussen zinloos en absurd? In deze crash course word je in een half uur Beckett-kenner. De inleiding start om 19:00 uur en duurt een half uur.

Toegankelijkheid
Blinden en slechtzienden kunnen thuis ter voorbereiding een audio-inleiding beluisteren. Voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels is een voorbereidingsdocument beschikbaar. Kijk op www.hnt.nl/godot-toegankelijk

In de media

NRC | ★★★★

  • 'Deze zachtaardige versie is vermakelijk én mistroostig'
  • Was het ooit prettiger wachten op die verdomde Godot dan in het gezelschap van Mark Rietman en Jaap Spijkers? De twee acteurs spelen hun personages, Estragon en Vladimir, in de regie van Erik Whien, als twee mopperige, lieve, oude baasjes, die je eindeloos vertederen.'
  • 'Mark Rietman is als meesterlijke komiek de motor van het stuk, dankzij zijn optimale timing. Met zijn uitgesproken mimiek, zijn afwisseling van sarcastische, naïef-verbaasde, lijzige en kribbige tekstbehandeling en zijn moedeloze voorkomen geeft hij extra diepte aan de grillen van Estragon.'

Scenes | ★★★★

  • ‘Grappig en troostrijk door subliem spel’
  • ‘Mark Rietmans fysieke spel is razendknap, maar ook Spijkers weet met een enkele grimas grandioos de zaal te bespelen.’
  • ‘Mark Rietman als Estragon imponeert vanaf de opening. (…) Zijn fysieke spel is subtiel en razendknap’
  • ‘Jaap Spijkers is ijzersterk’
  • ‘Een heus feest van toneelspel’

Nederlands Dagblad | ★★★★

  • ‘Een stuk dat je doet voelen hoe vreemd het is om mens te zijn, en dat je tegelijk onbedaarlijk kan laten lachen om jezelf.’
  • ‘Mark Rietman zorgt met zijn mimiek en stemgeluid voor hilariteit.’

Theaterkrant

  • ‘Bram Coopmans en Joris Smit zijn een gedroomd duo’

Brabant Cultureel

  • ‘De vier acteurs spelen voortreffelijk’

8Weekly | ★★★★

  • ‘Mark Rietmans groteske mimiek en lichaamstaal verwijzen naar de onhandigheid van Charlie Chaplin en Buster Keaton uit het tijdperk van de zwijgende film.’

I Love Theater | ★★★★ 

  • ‘Laat je verrassen door het goede spel, de goede tekstbehandeling en de goede regie’

Programma

‘Beste toneelstuk aller tijden’

Op 43-jarige leeftijd schreef de Ierse schrijver Samuel Beckett (1906-1989) Wachten op Godot. De voorstelling, door Beckett origineel geschreven in het Frans met als titel En attendant Godot, ging op 3 januari 1953 in première in Théâtre de Babylone in Parijs. Het was in eerste instantie geen succes. Sterker nog, volgens sommige critici zou het stuk verboden moeten worden. Zo schreef Milton Shulman in The Evening Standard: ‘Weer zo’n toneelstuk dat zijn oppervlakkigheid betekenis wil verlenen door onbegrijpelijkheid’.

Naarmate de tijd verstreek werd het een succès de scandale, een stuk dat je gezien moest hebben. Het bleek Becketts grote doorbraak als schrijver. In 2009 werd Wachten op Godot in Nederland verkozen tot ‘beste toneelstuk aller tijden’. In een verkiezing door The National Theatre uit Londen werd de voorstelling uitgeroepen tot ‘best modern play’.

“Met Beckett is de cirkel pas echt rond wanneer je terugkeert naar het begin. Al zijn werk gaat in essentie over tijd. Door dit stuk na vijftien jaar nogmaals te regisseren, ga ik in feite in dialoog met mezelf. De teksten van Beckett durven grote vragen te stellen. Wat doen we hier? Hoe geven we het leven zin? Ik ben de afgelopen jaren dichter bij mijn eigen kern gekomen. Door het verlies van dierbaren, door dat besef van eindigheid, komt er een andere werkelijkheid op tafel te liggen. We zijn hier maar kort, laten we het niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Vanuit dit gegeven ga ik een tweede keer dit onwaarschijnlijk mooie stuk in.”

Regisseur Erik Whien

Extra info

Tekst: Samuel Beckett
Vertaling: Jacoba van Velde
Regie: Erik Whien
Cast: Jaap Spijkers, Mark Rietman, Bram Coopmans en Joris Smit
Scenografie: Studio Dennis Vanderbroeck
Kostuums: Rebekka Wörmann
Licht: Julian Maiwald
Dramaturgie: Kyra Mol
Regie-assistentie: Doris Vervuurt

Contextprogramma:

Tim Lafeber en Laura van Zuijlen
Sem Anne van Dijk en Iris Matters (inleiders)
Erna van den Berg (Lezen Met)
Laura van Zuijlen (HNTpodcast)

Campagnebeeld: Anne Claire de Breij