Pieter de Graaf
Edison-winnaar Pieter de Graaf brengt in 2025 zijn meeslepende DAY & NIGHT-show naar de theaters. Met neoklassieke pianomuziek, live improvisaties en elektronische lagen neemt hij het publiek mee op een intense muzikale reis.
Zijn albumreeks A Tapestry of Life verkent contrasten: DAY biedt romantische, akoestische pianostukken, terwijl NIGHT experimenteert met elektronica. Tijdens de exclusieve theatertournee smelten beide werelden samen in een betoverende performance.
Pieter trad op in zowel klassieke zalen als festivals als Mysteryland en ESNS. Verwacht een avond vol subtiele pianoklanken, melancholie en elektronische soundscapes, waarin muziek, akoestiek en licht een unieke ervaring creëren.
De media over Pieter de Graaf
3voor 12
Joep Beving, there’s a new kid on the block. En wat voor een! Met prachtige pianoloops, verstilde beats en een geconcentreerde blik tovert Pieter de Graaf de prachtigste neoklassieke stukken uit zijn piano en loopstation. Aan de hand van beatkunstenaar Binkbeats heeft Pieter De Graaf zichzelf het afgelopen jaar opnieuw uitgevonden, met als resultaat een neoklassieke Edison en deze prachtige set op Noorderslag. Als je ooit weer wakker mag worden op een festival, laat het dan met de muziek van Pieter De Graaf zijn.
Clashmusic (UK)
Pieter de Graaf constructs intricate, post-classical piano soundscapes full of subtle loops and gentle effects. His music is endlessly beautiful, and a wondrous example of how subtle variations on tradition can yield rich rewards.
Enola (BE)
De Nederlandse pianist Pieter de Graaf weet hoe hij van bij de eerste noten kippenvel kan opwekken. Met een beetje overdrijven zou je hem de Nederlandse Nils Frahm kunnen noemen, al doet hij op zijn meest virtuoze momenten denken aan de Italiaanse grootheid Ludovico Einaudi. De Graaf speelt driekwartier lang prachtige en emotionele nummers.
Jury Edison Klassiek Awards over Pieter de Graaf:
“Een wervelwind, een draaikolk van geluiden en ideeën, urgent en gedecideerd op de plaat gezet. Maar wat misschien nog wel het belangrijkste is: ondanks zijn vernieuwingsdrift klinkt De Graaf helemaal als De Graaf.”