Hoe drie theatertechnici apostelen werden

Zag je de sfeervol aangelichte absis met fresco’s op het Maagpodium bij het optreden van Herman van Veen, Anúna (koor Riverdance) of Steve Harley & Cockney Rebel? Toen je op het podium genoot van een diner of Fado-concert met Portugees terras? Bij de meeste voorstellingen zie je er niets van, want dan hangt het horizondoek ervoor. Maar soms heb je geluk en wil jouw ster de absis als decor. Let dan goed op de linker fresco: drie apostelen hebben een wel heel ‘heilig’ gezicht … ;-) Het zijn namelijk theatertechnici!

Wat doe je als een fresco gaat scheuren als gevolg van de warme theaterlampen?
Voor dat probleem kwam De Maagd te staan kort nadat ze van Kerk tot Theater geworden was. Bij deze in 1990 voltooide en internationaal bekroonde transformatie zijn veel originele kerkornamenten bewaard gebleven, waaronder de fresco’s in de absis die nu achtertoneel is. De Maagd was als kerk niet gewend aan theaterlampen en begon te protesteren tegen de warmte die er toen van afstraalde. Op het podium viel nog geen meter van de pianostemmer het stucwerk naar beneden en de kerkelijke muurschilderingen op het achtertoneel kregen een flinke scheur! De scheur liep van boven naar beneden en de gezichten van drie apostelen gingen volledig verloren. Zeef Zevenbergen werd gevraagd om ze te restaureren en kwam met een wel heel bijzondere oplossing … Hij zag in De Maagd drie ‘heilige gezichten’ rondlopen op de afdeling theatertechniek die er perfect in passen. Zo werden drie theatertechnici vereeuwigd tussen de andere apostelen en zijn ze zelfs af en toe deel van de voorstelling. Dit verhaal haalde de krant en is nog steeds favoriet bij de gasten die deelnemen aan een rondleiding met kijkje backstage in De Maagd.

Mocht je hem nog niet hebben ontdekt dan vertelt onze theatertechnicus John hieronder in een sappig verhaal o.a. waar je hem kunt vinden.